Circuitul de aer - benzina

CARBURATORUL

Carburatorul este dublu corp, marca Solex sau Carfil (licenta Solex), 28CIC4 reper CIT234 pentru motorul de 1129cmc, si 28CIC5 reper CIT361 pentru motorul de 1299cmc. Are soc cu clapeta pe primul corp, imbogatire amestec comandata pneumatic pe primul corp, supapa electromagnetica (etouffoir), frana de revenire la mersul in gol, returul benzinei la rezervor pe capac, si este sigilat atat la reglajele de benzina cat si la pozitia clapetelor celor doua trepte.

Caracteristici:

Denumire Reper 28CIC4 (1129cmc) 28CIC5 (1299cmc)
Difuzor corp I   (mm) A 20 20
Difuzor corp II  (mm) B 21 22

Jiclor principal aer

corp I 1a 200 210
corp II 2a 180 160
Jiclor principal benzina corp I 1b 100 95
corp II 2b 90 95
Jiclor de ralanti 3 50 55
Jiclor de ralanti cu imbogatire constanta 4 30 nu
Jiclor de progresiune corp II 5 35 40
Jiclor econostat 6 170 90
Injector pompa repriza  (sprit) 7 55 55
Jiclor de imbogatire pneumatica (economizor) 8 40 50
Supapa cu bila de admisie combustibil  9 1,8 mm 1,8 mm
Plutitor dublu din plastic 10 11,7 ± 2 gr 11,7 ± 2 gr
Orificiu calibrat pentru retur rezervor 90 90
Debitul pompei de repriza (la o actionare) 0,7 ± 0,15 cm³ 0,92 ± 0,15cm³

Continutul de CO si CO2

CO 1-2,5 % 0,5-1,5 %
CO2 >10 % >10 %

A - difuzor corp I, 20mm (1100 si 1300)
B - difuzor corp II, 21mm (1100), 22mm (1300)

1a - jiclor aer corp I, 200 (1100), 210 (1300)
1b - jiclor benzina corp I, 100 (1100), 95 (1300)
2a - jiclor aer corp II, 180 (1100), 160 (1300)
2b - jiclor benzina corp II, 90 (1100), 95 (1300)
3 - jiclor ralanti, 50 (1100), 55 (1300)
4 - jiclor ralanti cu imbogatire constanta, 30 (1100)
5 - jiclor progresiune corp II, 35 (1100), 40 (1300)
6 - jiclor econostat, 170 (1100), 90 (1300)

7 - injector pompa sprit, 55 (1100 si 1300)
8 - jiclor imbog.pneumatica, 40 (1100), 50 (1300)

1b, 2b - se afla sub 1a si 2a



Schita 1:carburator Solex(Carfil) 28CIC4  (pt.motorul de 1129cmc)

te1 si te2 - sunt tuburile emulsoare corespunzatoare corpurilor I si II ale carburatorului; au rolul de a efectua o prima omogenizare a amestecului aer-benzina (contin la unul din capete, jiclorul principal de aer, 1a si 2a)

SE - supapa electromagnetica
S aer - surub reglare turatie la ralanti
S co - surub reglare CO la ralanti

Schita 2: carburator Solex(Carfil) 28CIC5  (pt.motorul de 1299 cmc)

te1, te2, SE, S aer, S co - aceleasi ca si la schita 1, cu mentiunea ca in acest caz, S aer actioneaza direct clapeta de acceleratie a treptei I a carburatorului.
 Schita 3: comuna pentru ambele carburatoare (1129 si 1299 cmc)

S progresiune - surub de reglare a progresiunii treptei I a carburatorului


In functionarea carburatorului avem mai multe regimuri de functionare: pornire la rece, mers in gol (ralanti), regimul de accelerare, mers normal si mers la putere maxima. Asupra lor se va reveni insa ulterior..., la fel ca si asupra celorlalte componente de la acest capitol (pompa benzina, filtru aer, ...).

Acum e timpul sa trecem la reglarea carburatorului (prezentata in trei sectiuni distincte), ce prezinta un interes mai mare, si se poate face chiar si in eventualitatea ca nu se cunoaste teoria modului de functionare al acestui carburator.