Reglare CO la ralanti

Acest reglaj se face la orice service specializat dotat cu analizor de gaze. Rezultate satisfacatoare se pot obtine si fara aparatura, caz ce va fi tratat in aceasta sectiune. Pentru cele mai bune rezultate trebuiesc indeplinite urmatoarele conditii:
- verificarea si reglarea jocului culbutorilor la rece intre 0.20-0.25mm
- verificarea, reglarea distantei dintre contactele platinate din interiorul ruptor-distribuitorului (delcou) la 0.35-0.45mm
- avans de 272 la 3000rpm, reglat cu ajutorul unui stroboscop
- efectuarea curatirii, verificarilor si reglajelor carburatorului, explicate in paginile anterioare
- motorul nu trebuie sa prezinte fluctuatii de turatie la ralanti, in caz contrar se verifica partea electrica (bujii, fise, delcou), circuitul de benzina (filtru benzina, pompa, retur) si toate etansarile circuitului de admisie ale amestecului aer-benzina.
- filtrul de aer trebuie sa fie in buna stare. Un filtru de aer colmatat influenteaza reglajele.

Dar inainte de a incepe reglajul, se incalzeste motorul pana ce uleiul ajunge la temperatura de 70-90C.

In imaginea din partea stanga avem carburatorul motorului de 1129cmc, iar in partea dreapta al motorului de 1299cmc. Suruburile care ne intereseaza sunt S aer, diferit in functie de carburator, si S co (aceeasi pozitie la ambele carburatoare).
Pentru o mai mare siguranta in efectuarea unui reglaj corect se recomanda insurubarea franei de ralanti FR, asa cum se vede in imaginea din dreapta, in directia sagetii pana nu mai avem contact in punctul < x >, pentru a nu mentine deschisa clapeta de acceleratie si influenta negativ reglajul din aceasta sectiune. 

Atentie! Surubul de reglaj progresiune S prog. trebuie sa fie cu sigiliul intact!           


Reglare CO la ralanti

Pasul 1: Din S aer se aduce motorul la turatia de ralanti de 950rpm (1100), respectiv 700rpm (1300).
Pasul 2: Din S co se cauta obtinerea maximului de turatie. Insurubarea si desurubarea S co se face lent, aprox. o tura la 5sec.

Se repeta primii doi pasi pana in momentul in care odata reglata turatia din
S aer, nu o mai putem creste din S co.
In acest moment insurubam
S co cu aproximativ 1/6 ture astfel incat turatia sa scada cu 40rpm, reglajul fiind gata.


Verificare reglaj ralanti
Porniti motorul si efectuati cele doua verificari. In ambele cazuri, pentru un reglaj corect motorul trebuie sa moara.

  • Verificarea 1 - (Blocarea circuitului de ralanti)
    Deconectati fisa de alimentare a supapei electromagnetice. Motorul trebuie sa se opreasca.
  • Verificarea 2 - (Surplus de aer in galeria de admisie)
    Scoateti furtunul de comanda care intra in capsula de dezinecare conform imaginii.
    - Daca turatia motorului creste, amestecul este prea bogat. Reconectati furtunul si insurubati putin din surubul de CO pentru a saraci amestecul. Repetati verificarea.
    - Daca motorul se opreste in scurt timp, amestecul este corespunzator.
    Este o metoda foarte simpla si practica de a verifica si chiar de a corecta amestecul. In multe cazuri se poate constata ca amestecul este reglat bogat.

    Odata cu scoaterea furtunasului, intra aer direct in galeria de sub carburator.
  • Daca amestecul este reglat bogat, surplusul de aer va face ca turatia motorului sa creasca simtitor (chiar cu 200rpm).
  • Daca amestecul este reglat corect, in scurt timp motorul se va opri deoarece amestecul devine prea sarac. Intra aer suplimentar (in galerie), dar nu si benzina .


  • Urmeaza reglarea franei de ralanti (FR):
    - se aduce motorul la turatia de ; se regleaza pozitia franei de ralanti astfel incat sa avem contact in punctul < x > (vezi imaginea din dreapta sus, FR fiind in stare libera).
    - se regleaza tensiunea arcului ce comanda acceleratia (aflat intre caburator si tabla suport masca fata), astfel incat sa poata aduce clapeta de acceleratie in pozitia initiala; se pozitioneaza arcul de acceleratie la
    - se aduce turatia motorului la 5000rpm
    - se lasa libera acceleratia si se masoara timpul de trecere a turatiei de la 4500 la 1200rpm; acesta trebuie sa fie cuprins intre
    2 si 4.5 secunde
    - se intervine asupra pozitiei FR pentru a se obtine incadrarea in acest interval de timp
    - daca timpul e mai mic de 2 secunde indiferent de reglaj, se inlocuieste frana de ralanti

    Cateva verificari importante

  • Daca ati demontat surubul de acces la sita de benzina din carburator, verificati sa nu existe scurgeri de benzina.
  • Daca furtunele de alimentare cu benzina prezinta urme de imbatranire, obligatoriu aceasta trebuie schimbate si fixate corespunzator.
  • Verificati ca stutul de tur al pompei de benzina sa fie bine fixat. Trageti usor de furtunul de benzina ce intra in pompa de benzina. Daca nu iasa stutul sau furtunul, este in regula.

     

    In acest moment carburatorul este reglat corespunzator, iar acest lucru se va simti in modul de functionare al autoturismului.